Når skal en gå over til voksenfor?
Moderatorer: lille pote, TC, Katie
4 innlegg
• Side 1 av 1
Når skal en gå over til voksenfor?
Katten vår har nå rundet et halvt år og jeg lurer på når den kan gå over til voksenfor? Jeg gir katten friskies for kattunger, og på den står det at det kan gis til katten er et år gammel. Jeg synes katten begynner å bli litt rund i kantene også forresten. Og hva kan ulempen vere med å gi voksenfor for tidlig? Kan det skade tennene?
- Ingeling
- Fersking

Re: Når skal en gå over til voksenfor?
Katter som ikke er kastrert, bør få kattunge for til den er rundt 1 år gammel. Dette er fordi katten vokser og utvikler seg kontinuerlig det første leveåret. Kattungefor inneholder mer næring en voksenforet for å tilfredsstille næringsbehovet et katt i vekstfasen har. Så lenge katten er normalt aktiv og frisk, gjør det ikke noe om den er litt rund i kantene som kattunge. Det er som med barn, de skal være litt runde når de er små;)
Skal jeg anbefale en forandring for katten din, vil det være å skifte til et annet formerke. Friskies er ikke et bra merke. Forbrukerrådet testet kattefor for litt tid tilbake, friskies havnet nest sist på den testen. Jeg har også erfart bruken av dette selv. Etter en tids bruk, begynte kattene å røyte mer enn vanlig. De ble matte og stykke i pelsen. På toppen av det hele, nektet også den ene katten å spise det
Da skiftet jeg til Royal Canin. Katten elsket det fra dag en og det gikk ikke lang tid før glansen i pelsen var tilbake. Jeg anbefaler deg å vurdere å skifte for til Royal Canin kitten frem til din katt er nærmere 1 år gammel. Dersom du kastrerer den før den er så gammel, bør du i samråd med dyrlegen skifte til et for som er tilpasset kastrerte katter. De har nemlig en tendens til å legge ganske bra på seg etter at de blir kastrert, og trenger derfor riktig for for å forhindre dette;)
Skal jeg anbefale en forandring for katten din, vil det være å skifte til et annet formerke. Friskies er ikke et bra merke. Forbrukerrådet testet kattefor for litt tid tilbake, friskies havnet nest sist på den testen. Jeg har også erfart bruken av dette selv. Etter en tids bruk, begynte kattene å røyte mer enn vanlig. De ble matte og stykke i pelsen. På toppen av det hele, nektet også den ene katten å spise det
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3
-

lille my - Superskravler

Ja, jeg har vurdert å skifte fòr en stund, men der vi bor er det en times kjøretur til nærmeste dyrebutikk, så da er det lettere å stikke innom kiwi å få tak i friskies. Katten vår liker heldigvis dette foret ganske godt, men nå har hun spist det såpass lenge at jeg tror det er bra med en forandring.
Nå har det seg heldigvis slik at katten skal steriliserest på tirsdag og da tenkte jeg at jeg skulle få tak i skikkelig fòr til den
Forresten, har det seg slik at også jentekatter kan ha lett for å legge på seg etter sterilisering, og hva kommer dette av?
Nå har det seg heldigvis slik at katten skal steriliserest på tirsdag og da tenkte jeg at jeg skulle få tak i skikkelig fòr til den
Forresten, har det seg slik at også jentekatter kan ha lett for å legge på seg etter sterilisering, og hva kommer dette av?
- Ingeling
- Fersking

Det er nok mest hannkatter som legger på seg, men det kan også skje med hunnkatter. Lille My la ikke på seg nevneverdig etter kastreringen, men Nala for opp i vekt den første tiden. Så hun måtte på diet for å ta av 1 kilo for ikke å risikere hjerte- og karsykdommer.
Grunnen til at de legger på seg, er at de får et helt annet atferdsmønster etter at de er kastrert. De blir rett og slett mindre aktive. Hannkattene slutter å løpe etter hunnkatter og omvendt. Kastrerte katter blir som regel mye mer hjemmekjære og kosete. I tillegg skjer noe med fordøyelsen pga hormonendringene som følger av kastreringen. Så hør med dyrlegen din hva han/hun anbefaler. Kan selv anbefale Hills. Bruker det til Simba og Nala. Alle Hills sine for er tilpasset kastrerte katter ved at nivået av taurin er lavere enn i andre fortyper. Taurin kan forårsake urinstein, som er smertefullt og farlig for en katt. Spesielt er hannkatter mer utsatt for urinstein etter kastrering. Pga vektøkning på mine katter, bruker jeg Hills light til de. Følger anvisningen på pakken - vips så har de nådd sin idealvekt igjen:) Kattene er også strålende fornøyd med det:)
PS: det koster ikke noe særlig mer enn vanlig butikkfor. Det ser dyrere ut i butikken når du skal kjøpe det. Tror en 10 kilos sekk med Hills light koster rundt 900kr. Til gjengjeld varer det mye lenger enn butikkforet. Det varer mye lenger fordi næringssammensetningen i Hills og andre dyrlege/dyrebutikkfor er mer riktig enn vanlig butikkfor. Merker som friskies inneholder mer vann og fett enn skikkelig for. Dette fører til at katten må spise mer av foret for å få den næringen den trenger. En slik 10 kilos sekk varer i ca 3 måneder for mine to katter. Det tilsvarer ca 5 kr dagen pr katt:)
Kjøp en stor sekk og ha heller en isboks eller noe du som "mellomfyller" maten i. Det er lurt å holde matsekken lukket for å bevare lukten og foret best mulig. Om du kjøper 10 kilo, har du mat i nesten 6 mnd til en katt:) Da er ikke så mange turer dyrebutikken i året:)
Grunnen til at de legger på seg, er at de får et helt annet atferdsmønster etter at de er kastrert. De blir rett og slett mindre aktive. Hannkattene slutter å løpe etter hunnkatter og omvendt. Kastrerte katter blir som regel mye mer hjemmekjære og kosete. I tillegg skjer noe med fordøyelsen pga hormonendringene som følger av kastreringen. Så hør med dyrlegen din hva han/hun anbefaler. Kan selv anbefale Hills. Bruker det til Simba og Nala. Alle Hills sine for er tilpasset kastrerte katter ved at nivået av taurin er lavere enn i andre fortyper. Taurin kan forårsake urinstein, som er smertefullt og farlig for en katt. Spesielt er hannkatter mer utsatt for urinstein etter kastrering. Pga vektøkning på mine katter, bruker jeg Hills light til de. Følger anvisningen på pakken - vips så har de nådd sin idealvekt igjen:) Kattene er også strålende fornøyd med det:)
PS: det koster ikke noe særlig mer enn vanlig butikkfor. Det ser dyrere ut i butikken når du skal kjøpe det. Tror en 10 kilos sekk med Hills light koster rundt 900kr. Til gjengjeld varer det mye lenger enn butikkforet. Det varer mye lenger fordi næringssammensetningen i Hills og andre dyrlege/dyrebutikkfor er mer riktig enn vanlig butikkfor. Merker som friskies inneholder mer vann og fett enn skikkelig for. Dette fører til at katten må spise mer av foret for å få den næringen den trenger. En slik 10 kilos sekk varer i ca 3 måneder for mine to katter. Det tilsvarer ca 5 kr dagen pr katt:)
Kjøp en stor sekk og ha heller en isboks eller noe du som "mellomfyller" maten i. Det er lurt å holde matsekken lukket for å bevare lukten og foret best mulig. Om du kjøper 10 kilo, har du mat i nesten 6 mnd til en katt:) Da er ikke så mange turer dyrebutikken i året:)
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3
-

lille my - Superskravler

4 innlegg
• Side 1 av 1
Beslektede emner
Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester
Annonse:
Innholdet og designet på denne siden er beskyttet i henhold til norsk lov om opphavsrett. Kontaktperson: Tonny Kluften.
Annonsere? - Om Dyresiden.no - Kontakt - Bytt startside - Legg til i favoritter - Link til Dyresiden.no
Design og publiseringsløsning fra QTSystems
Annonsere? - Om Dyresiden.no - Kontakt - Bytt startside - Legg til i favoritter - Link til Dyresiden.no
Design og publiseringsløsning fra QTSystems