Samboeren og jeg har en kastrert hannkatt på 1 1/5 år og vi vurderer nå å skaffe oss en hunnkatt som selskap til vår hannkatt, det vi lurer på er hvordan vi best mulig kan indrodusere den nye katten inn i hjemmet og til vår hannkatt uten for mye problemer (den nye katten blir en kattunge). Og hvordan det vil fungere med bruk av kattedo inne, siden vi kun kan ha innekatt, vil den nye katten bruke hannkattens do?
Tips og råd?
Anskaffelse av katt nummer 2
Moderatorer: lille pote, TC, Katie
5 innlegg
• Side 1 av 1
Re: Anskaffelse av katt nummer 2
Det beste rådet jeg kan gi er: Kjør på:) Hvordan den katten du allerede har vil reagere, er umulig å si før den nye introduseres. Hvor gammel tenker du at den nye skal være? Introduser de for hverandre første gang ved at den nye sitter i reiseburet, mens hannkatten kommer bort og tar en kikk. Fresing og murring er helt normalt og kan gjerne pågå i dager, uker og kanskje måneder. Det er kattenes måte å gjøre opp rangordningen så det må bare ta den tiden det trenger. Hannkatten din er vant til å være sjefen i huset, så han vil naturlignok forsvare sin posisjon. Er han vant til andre katter?
Ang. do, bør du nok vurdere en kasse til. Jeg tror ikke det vil bli noe problem med den lille kattungen, den vil helt sikkert ta i bruk doen så lenge den er dotrent. Jeg er mer usikker på hvordan hannkatten din vil reagere på det. Noen katter er så kresne at de nekter å bruke dokassen dersom en annen katt har brukt den. Dette spesielt i tilfeller som din katt der han er vant med å være alene og ha alt for seg selv.
Ang. do, bør du nok vurdere en kasse til. Jeg tror ikke det vil bli noe problem med den lille kattungen, den vil helt sikkert ta i bruk doen så lenge den er dotrent. Jeg er mer usikker på hvordan hannkatten din vil reagere på det. Noen katter er så kresne at de nekter å bruke dokassen dersom en annen katt har brukt den. Dette spesielt i tilfeller som din katt der han er vant med å være alene og ha alt for seg selv.
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3
-

lille my - Superskravler

Takker for svar
Vi skal mest sannsynlig besøke kattungene i morgen og vil da evt. vurdere det nærmere, så hvis vi evt. skaffer oss en katt til vil den være rundt 12 uker.
Katten vår er vant med andre katter, han var hvertfall det når vi fikk han for da bodde han sammen med mor, 3 brødre og mormor.
Jeg er så redd for at det skal skjære seg helt, men det vet jeg jo ikke før jeg prøver.
Hadde vært greit om de begge brukte samme do
haha, men jeg er jo nødt til å se den an.
Katten vår er vant med andre katter, han var hvertfall det når vi fikk han for da bodde han sammen med mor, 3 brødre og mormor.
Jeg er så redd for at det skal skjære seg helt, men det vet jeg jo ikke før jeg prøver.
Hadde vært greit om de begge brukte samme do
- YThessi
- Fersking

Det som er viktig, er du ordner det slik at du har mulighet til å levere katten tilbake om det skulle skjære seg helt. Gi kattene en uke eller to og se hvordan de finner ut av det. Stort sett går det veldig greit. Lykke til!
Lille My, Simba og Nala - mine gullklumper<3
-

lille my - Superskravler

Ja det er netopp det jeg også har tenkt, men jeg vet ikke om han som har kattungene er villig til å ta den tilbake, så det må vi spørre han om. Takker 
- YThessi
- Fersking

5 innlegg
• Side 1 av 1
Beslektede emner
Hvem er i forumet
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester
Annonse:
Innholdet og designet på denne siden er beskyttet i henhold til norsk lov om opphavsrett. Kontaktperson: Tonny Kluften.
Annonsere? - Om Dyresiden.no - Kontakt - Bytt startside - Legg til i favoritter - Link til Dyresiden.no
Design og publiseringsløsning fra QTSystems
Annonsere? - Om Dyresiden.no - Kontakt - Bytt startside - Legg til i favoritter - Link til Dyresiden.no
Design og publiseringsløsning fra QTSystems