Annonser:

Ny hjemmeside til ditt dyr, kennel eller firma?

Gå til QT Systems

-----------------------

Bli fadder og gi et barn en ny sjanse

Bli fadder

Kaninbur!

Diskusjonsforum for Kanin.

Moderatorer: lille pote, TC, Zun9wa

Kaninbur!

Innlegg Helenee » Tor Mar 08, 2007 4:23 pm

Pappan min skal bygge kaninbur nå, siden det begynner å varme seg våren. Jeg har to dvergveddere på 11 uker, så jeg bare lurer på om de trenger det veldig isolert, også om våren. Jeg har tenkt på et trekantbur, med halve buret dekket, og det andre halve med netting.Det sskal også være netting i bunnen. Og hvis det blir for kaldt har jeg varme lampe ohså. Høres det greit ut?:)
Helene Pedersen
Helenee
Fersking
Fersking

Innlegg auusee » Fre Mar 09, 2007 1:57 pm

Jeg synes det høres supert ut! Så lenge du lager et stort bur og et sted der de kan gå inn for skygge og beskyttelse (tak). Når det blir vår er den kanskje en ide å la de gå litt mer fritt ute også? :wink:
Brukerens avatar
auusee
Vært her en stund
Vært her en stund

Kaninbur

Innlegg Solbakkenlia's kaniner » Fre Mar 09, 2007 5:58 pm

Kaninenungene trenger ikke isolert bur, men de bør heller ikke ha et bakkebur nå på våren. Disse er jo fremdeles unge, og bør ikke slippes på bakken slik at de kan finne noe å spise selv der, før de er vent til å spise gress i små mengder om gangen.
Dere bør heller satse på et bur som står på bein, et såkalt helårsbur. Å så heller lage et bakkebur til dem utpå sommeren. Anbefaler aldri trekantbur, da disse er nesten umulig å få tak i kaninene i uten å måtte jakte på dem. Er da mye bedre å lage et som er firkantet, og med hengsler på ene toppsiden , som et lokk. Man kan da bare gå oppi og hente dem.
Sender du meg meiladressen din , så kan du få både skisser og bilder av flere varianter. Både helårsbur og bakkebur.
I og med at du har 2 dyr, bør du jo ha mulighet til å ha dem i hvert sitt bur. Så en to-delt seksjon, er vel noe for deg? Kaniner er jo ikke flokkdyr, så de begynner lett å sloss når de når kjønsmoden alder.
Hilde Haakenstad
Glåmdal Kanin forening
NKF
Solbakkenlia's kaniner
Fersking
Fersking

Innlegg ZakuraRabbit » Fre Mar 09, 2007 9:14 pm

Fikk et lurt tips til beitebur en gang.
Kjøpte tre pakker kompostbinger for 90 kr på Biltema, som hver hadde 4 vegger.
Jeg tok 6 vegger og bygde et bur med vegger, gulv og tak, ble nok til to beitebur til kaninpusene. :D
Satte bare inn et hus til dem, brydde meg ikke om noe isolasjon på sommeren. Det ble bare til at jeg brukte denne løsningen da jeg var på ferietur, ellers ble de 12 veggene bygd sammen til en stor binge på plena, som kaninene byttet på å få løpe i.
Her er hele løpegården:
Bilde
Zakura's feriebur, uten bunn siden bingen ble plassert på steingulv.
Bilde
Med tak og bunn
Bilde
Bilde
Ellers en enkel løsning på beitebur, bare toppen av inneburet, plassert på bakken.
Bilde
(Står ikke på plena her da, hadde en kanin i buret og en utenfor.

Mine kaniner står i helårsbur på bein om natten, bortsett fra en periode i høst da jeg laget et kompostbur med tak til Zakura, Hun graver ikke så mye, så hun ble værende der noen dager.
Bilde
Bilde
Brukerens avatar
ZakuraRabbit
Superskravler
Superskravler

Innlegg camrus » Søn Mar 11, 2007 2:54 pm

jeg har også brukt sånne kompostbur til kaninene mine :)
Camilla :)
Brukerens avatar
camrus
Gammel traver
Gammel traver

Gå til Kaninforum

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

{RUN_CRON_TASK}
Innholdet og designet på denne siden er beskyttet i henhold til norsk lov om opphavsrett. Kontaktperson: Tonny Kluften.
Annonsere? - Om Dyresiden.no - Kontakt - Bytt startside - Legg til i favoritter - Link til Dyresiden.no - Privacy Policy
Design og publiseringsløsning fra QTSystems