Hvordan kan dere kalle dere dyreelskere??

Gnagerforum hvor du kan diskutere alt som har med gnager å gjøre.

Moderatorer: lille pote, TC, Zun9wa

mæiii
Fersking
Fersking

Hvordan kan dere kalle dere dyreelskere??

Legg inn av mæiii » lør jan 13, 2007 4:05 pm

"Dyrebutikk" - selve ordet signaliserer at dyr er varer som kan kjøpes etter behov. "Burdyr" - et ord som beskriver skjebnen til så alt for mange dyr som lever i menneskers hjem. Kaniner, mus, fremmedartede gnagere - de er dyr som er små nok til å putte inn i et bur som kan stå i et hjørne av barnerommet. Dyrebutikkene avler dyr på løpende bånd - de usalgbare, f.eks. de som ikke lenger er unger, avlives. Eksotiske dyr fraktes fra sine naturlige leveområder - og selvsagt regner importørene med litt "svinn" på veien. I butikkene står de innestengt i trange metall- og plastbur - de samme burene som butikkene oppmuntrer vordende "eiere" til å kjøpe og la dyrene leve i hjemme.

Noen dyr kommer til mennesker som forstår mer om deres behov for frihet etter at de er kommet i hus, og som streber etter å gi dem det livet de egentlig var skapt for. Men mange nøyer seg med å se på de små dyrene som pynt eller leketøy, og lar dem leve hele sitt liv som fanger. Atter andre vanskjøtter dem, eller går lei og kvitter seg med dem.

Å skaffe nye hjem til små dyr er vanskelig fordi dyrebutikken alltid står klar med nye kull kaninunger og nyklekkede undulater. Enda vanskeligere er det å finne hjem som erkjenner kaninenes behov for å løpe i en skog, f. eks.. Dyrebutikkene lever av folks uvitenhet - de har skapt en verden hvor det å være "glad i dyr" betyr å holde dem fanget i enecelle.

Brukeravatar
auusee
Vært her en stund
Vært her en stund
Sted: Molde

Legg inn av auusee » lør jan 13, 2007 7:19 pm

HELT enig med deg!

Brukeravatar
ZakuraRabbit
Superskravler
Superskravler

Legg inn av ZakuraRabbit » lør jan 13, 2007 10:04 pm

Jeg er forsåvidt enig men hva mente du egentlig med den overskrifta der?
Bare fordi gnagere regnes som "burdyr" sitter de jo ikke i buret hele dagen. Mine kaniner (som i og for seg ikke er gnagere) har en stor innhegning de får løpe i hele dagen på sommeren, om vinteren har jeg dem i sele. Hamsteren løper på senga, og har nok av ting å utforske der.
Jeg prøver alltid å skaffe dyrene mine så bra og stor plass som mulig.
Bilde
Bilde

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Legg inn av lille pote » søn feb 11, 2007 6:23 pm

enig med dette jeg også. trist at det er slik det er i grunn.. det er dyrene som må lide for dette også..
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
anho9
Fersking
Fersking
Sted: Oppland
Kontakt:

Re: Hvordan kan dere kalle dere dyreelskere??

Legg inn av anho9 » man feb 26, 2007 8:42 pm

Veldig enig med deg...!
[Anho9]

Brukeravatar
saruwati
Fersking
Fersking

Legg inn av saruwati » man mar 12, 2007 3:27 pm

Jeg er litt enig med deg men ha skal vi gjøre når hamstrene står innestengt i butikkene og hvis ingen vil ha dem dør de. da er det egentlig bedre at hamstrene får bo hos noen som leker, koser og bryr seg om den enn at den står som utstilling i en dyrebutikk...det er akuratt det samme som med hunder. hunden bor i et hjem og hamstrene i sitt hjem (buret) begge to får mat og begge får kjærlighet....
Peggy & Kiko & Wiliam & Melissa<3 Åsså hundevoffsen, Cornelis da<33

Brukeravatar
auusee
Vært her en stund
Vært her en stund

Legg inn av auusee » lør apr 07, 2007 3:45 pm

Tror du den har det bra i et bur da? Når du kjøper et burdyr i dyrebutikken, så fortsetter du jo å holde den i bur! Dessuten, hvis folk slutter å kjøpe dyr, og boikotter dyrebutikker som stenger inne dyr, så kan dyrebutikker kanskje bli borte! Det er jo det de vil, de vil jo at du skal kjøpe dyra av dem så de tjener penger. Det er ikke mange på dyrebutikke som bryr seg om dyra, det er å bli kvitt dem de vil!

Brukeravatar
Mathrew
Superskravler
Superskravler
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Legg inn av Mathrew » lør mai 19, 2007 8:32 pm

Hvor skal vi ellers ha "burdyrene" da? Hamstern min har et ganske stort bur som han løper rundt i. Når han våkner, tar jeg han ut, lar han få springe i kula si på gulvet på rommet mitt, tar han med på do (lar han få springe der). Jeg holder på mye med han.
Det blir jo litt feil av dere å si sånt. Kanskje ikke de i dyrebutikkene bryr seg om dyra, men det tror jeg iallefall de som kjøper gjør. Iallefall JEG! :wink:
Bontus, Samara, Felix <3

Besøk vår side: http://www.piczo.com/hamstertid

Brukeravatar
auusee
Vært her en stund
Vært her en stund

Legg inn av auusee » man mai 28, 2007 10:25 am

Jeg er uansett imot at dyr skal være i bur jeg. Det blir jo ikke dumt det vi sier, for vi sier jo meningen vår. Jeg synes det er helt feil å holde dyr i bur, det er ikke fangenskap dyrene er skapt for å være i! Derfor har jeg katt, han er fri og frank!

Brukeravatar
Vetle Haugan
Vært her en stund
Vært her en stund
Sted: Fredrikstad Østfold

Legg inn av Vetle Haugan » man mai 28, 2007 10:32 am

Gnagere de stikker jo av hvis du ikke har dem i bur . .

Du kan jo ikke følge med på dem hele tida ? :P

Brukeravatar
auusee
Vært her en stund
Vært her en stund

Legg inn av auusee » man mai 28, 2007 1:39 pm

Kanskje de får det bedre hvis de er fri da? Ingen dyr har jo alltid vært i fangenskap. Alle dyr var frie før. Men så bestemte menneskene seg for å fange de i bur og tvinge de til å bo hos seg ved å holde de i bur. Frihet hadde sikkert alle dyr vært glad for å ha!

Brukeravatar
ZakuraRabbit
Superskravler
Superskravler

Legg inn av ZakuraRabbit » man mai 28, 2007 1:58 pm

auusee skrev:Kanskje de får det bedre hvis de er fri da? Ingen dyr har jo alltid vært i fangenskap. Alle dyr var frie før. Men så bestemte menneskene seg for å fange de i bur og tvinge de til å bo hos seg ved å holde de i bur. Frihet hadde sikkert alle dyr vært glad for å ha!
Jo da, men nå er det faktisk sånn at disse dyrene har vært kjæledyr i lang tid. De klarer seg ikke ute i naturen. Det beste for dem er om vi legger mest mulig til rette for at de skal få et godt liv i fangenskap, og gi dem store romslige bur ev. et sted de kan løpe fritt uten å skade seg :wink:
Bilde
Bilde

Brukeravatar
Hignoria
Superskravler
Superskravler
Sted: Ålesund
Kontakt:

Legg inn av Hignoria » man mai 28, 2007 4:19 pm

dyrene mine får gå ganske så fritt så her hjemme har vi ingen problemer med det med hvem som får sin frihet.
Bilde

k3rm0r
Fersking
Fersking

Legg inn av k3rm0r » man jun 25, 2007 9:40 pm

Gamle dverghamsteret mitt gjekk igrun fritt i hele huset. etter han klarte å klatre ut og inn av buret sitt så har han vært fri. men fant han veldig ofte i buret sitt. Nå er han desverre død. ble 3 år. Fikk yngre damebesøk og ble nok litt for mye for han

brummelin
Fersking
Fersking
Sted: Kopervik

Legg inn av brummelin » tor jun 28, 2007 1:09 pm

Helt enig jeg synes mest synd på chinchillaene for dem er natt dyr og trenger den roen og søvnene dem kan få men det går ikke i dyrebutikken. helt enig. Skulle bare vært privat folk som virkelig kan med dyr og alt det derre.
Jeg trenger info og bilder av rotter trenger også og få tak i rotter pluss utstyr men ikke for dyrt.

Svar