Ha kaninen fritt ute!

Gnagerforum hvor du kan diskutere alt som har med gnager å gjøre.

Moderatorer: lille pote, TC, Zun9wa

Svar
Brukeravatar
auusee
Vært her en stund
Vært her en stund
Sted: Molde

Ha kaninen fritt ute!

Legg inn av auusee » man nov 27, 2006 7:22 pm

Hei folkens!
Nå har jeg ikke lenger kanin, men har hatt kaniner i mange år.
Vi har en stor hage, og bor ikke ved en bilveg.(Bare vei så vi kan kjøre inn bilen) Når jeg hadde kaniner lot jeg de gå ute helt fritt, dag og natt, hele sommeren. De stakk ikke av, men var rundt huset og i hagen. Når vinteren kom måtte de jo inn i buret. Men så gledet de seg veldig til seint på våren, for da slapp de ut igjen :wink: Anbefaler de som har stor hage og som ikke bor rett ved en bilveg om å gjøre det samme. De blir lykkelige, og det er vel det viktigste!!
(de spiste bare gress og det de fant selv, og det funka det) :D

Brukeravatar
Tjorven
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Troms

Legg inn av Tjorven » tir nov 28, 2006 3:31 pm

Er jo ikke helt forsvarlig å la kaniner gå ute slik, uten noe som helst form for skjul? Hva med rovdyr, rev f.eks.? Gress er ikke nok for en kanin.. Kaninen kan da også få i seg giftige planter.. Så, er nok ikke helt enig med deg nei!
Nalle <3

Brukeravatar
ZakuraRabbit
Superskravler
Superskravler

Legg inn av ZakuraRabbit » tir nov 28, 2006 5:48 pm

Jeg kjøpte tre kompostbinger på biltema som jeg hang sammen og satte på plena.
Der fikk kaninene løpe fritt nesten hele dagen i sommerferien.
Desverre kunne ikke Sasuke være ute hele tiden for han ble bleket av sola, så Zakura sto på plena fra tidlig morgen til sola gikk ned, så tok Sasuke over og han sto der til langt på natt :D
Var ute å så til dem flere ganger, men tror ikke mange rovdyr tørr nærme seg gården vår og om de kommer vil Max (hunden min) si ifra :wink:
Bilde
Bilde

Brukeravatar
auusee
Vært her en stund
Vært her en stund

Legg inn av auusee » ons nov 29, 2006 4:22 pm

Kaninene mine kunne helt velge selv om de ville gå inn i buret eller være helt fritt ute. De hadde mange skjuleplasser de kunne gjemme seg i hvis de ble redd. :wink:
Den første tiden tok jeg dem inn i buret om natten, men så gikk det så bra at jeg lot de være ute om natten også. Det gikk bra så lenge de levde. Og det var nok med gress, de klarte seg helt fint og var helt friske og raske. Og de kom i kjempegod form, og var lykkelige. Det er det som er det viktigste!! :lol:

Brukeravatar
auusee
Vært her en stund
Vært her en stund

Legg inn av auusee » ons nov 29, 2006 4:27 pm

Dessuten! Hva tror du kaninene spiste da de var ville? Tror ikke de fant seg noe kraftfor her og der nei!!
Det funka helt fint med gress og det de fant selv i naturen. De likte veldig godt blåbær f.eks! :)

Brukeravatar
Tjorven
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Troms

Legg inn av Tjorven » lør des 16, 2006 3:45 pm

:?
Nalle <3

Ayaboquinah
Fersking
Fersking
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Ayaboquinah » søn des 17, 2006 9:26 pm

Jeg har også hatt kaninen min ute, og hun hadde det bare bra. =)
Hun trivdes fordi vi har en stoor hage full av gress hun kunne spise.
Så lenge man passer på at kaninen har et sted å gjemme seg når det regner eller den blir redd, så går det jo ganske bra egentlig.

Men selvfølgelig bør man jo se til den innimellom og sjekke om den er frisk osv. Og etter hva jeg mener bør man IKKE ha kaninen ute om vinteren! Den kan fort bli forkjøla og kanskje dø. =S

Brukeravatar
ZakuraRabbit
Superskravler
Superskravler

Legg inn av ZakuraRabbit » søn des 17, 2006 10:34 pm

Ayaboquinah skrev:Jeg har også hatt kaninen min ute, og hun hadde det bare bra. =)
Hun trivdes fordi vi har en stoor hage full av gress hun kunne spise.
Så lenge man passer på at kaninen har et sted å gjemme seg når det regner eller den blir redd, så går det jo ganske bra egentlig.

Men selvfølgelig bør man jo se til den innimellom og sjekke om den er frisk osv. Og etter hva jeg mener bør man IKKE ha kaninen ute om vinteren! Den kan fort bli forkjøla og kanskje dø. =S
En kanin som er vant til utetemperatur får vinterpels og kan faktisk bli sykere om du tar den inn midt på vinteren enn om du lar den stå ute. :wink:
Mine kaniner står ute i egne utebur og de er friske de :)
Bilde
Bilde

Toriamor
Fersking
Fersking

Re:

Legg inn av Toriamor » lør mar 12, 2011 7:32 pm

Tjorven skrev:Er jo ikke helt forsvarlig å la kaniner gå ute slik, uten noe som helst form for skjul? Hva med rovdyr, rev f.eks.? Gress er ikke nok for en kanin.. Kaninen kan da også få i seg giftige planter.. Så, er nok ikke helt enig med deg nei!
Utekaniner har en sans som gjør at de vet hvilke planter som er giftige og hvilke som ikke er giftige. Grunnen til at innekaniner ikke har denne sansen, er på grunn av miljøet inne i huset ikke er utemiljø. Det er ingenting giftig inne, så da tror kaninen at ingenting er giftig. Men utekaniner har jo denne sansen.
Elsker deg lille skjønne Robyn<3

Brukeravatar
ZakuraRabbit
Superskravler
Superskravler

Re: Re:

Legg inn av ZakuraRabbit » lør mar 12, 2011 7:49 pm

Toriamor skrev:
Tjorven skrev:Er jo ikke helt forsvarlig å la kaniner gå ute slik, uten noe som helst form for skjul? Hva med rovdyr, rev f.eks.? Gress er ikke nok for en kanin.. Kaninen kan da også få i seg giftige planter.. Så, er nok ikke helt enig med deg nei!
Utekaniner har en sans som gjør at de vet hvilke planter som er giftige og hvilke som ikke er giftige. Grunnen til at innekaniner ikke har denne sansen, er på grunn av miljøet inne i huset ikke er utemiljø. Det er ingenting giftig inne, så da tror kaninen at ingenting er giftig. Men utekaniner har jo denne sansen.
Det kommer ann på dyret, enn av mine kaniner spiste hvitveis en gang (han var utekanin ja) og fikk diare :lol:
Bilde
Bilde

Svar