Vann problemer:S

Hesteforum hvor du kan diskutere alt som har med hest å gjøre.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
Brukeravatar
Gullfisk92
Fersking
Fersking

Vann problemer:S

Legg inn av Gullfisk92 » ons jul 30, 2008 9:25 pm

Hallo^^,

Jeg er en rytter som jobber med problem hester, men jeg er litt blond når det kommer til vann. en hest som er redd for vann, hvordan viser jeg den at det ikke er noe farlig?
Pliz svar:)

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Legg inn av lille pote » fre aug 01, 2008 6:00 pm

Kanskje du kan ta kontakt med en dyretolk,la dem gå inn på hvorfor hesten er redd for vann? Lettere å vite hvordan man da skal jobbe for å venne hesten til å ha et normalt forhold til vann igjen....
Lykke til,håper det ordner seg etterhvert! :)
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
Flashgirl
Gammel traver
Gammel traver

Legg inn av Flashgirl » søn aug 03, 2008 10:05 pm

Hvis vannproblemene gjelder spyling/dysjing må du huske at for hester er det naturlig at regnet kommer oven i fra, så når hesten skal dusjes må du starte med å spyle nedover i stede for rett på.

hvis det er alt vann (pytter o.l) ville jeg tatt tiden litt til hjelp feks leie hesten bort til pytten og la den så på den sånn at den finner ut at pytten ikke er så ferlig som den ser ut til. Så prøver du å oppmuntre den til å gå nærmere og gi den belønning.

Hester er flykt dyr, og leste en gang at en av grunnene til at hester ikke villuti vann kan være fordi de alltid ser etter farer, om de er i vannet vil de ikke kunne flykte like raskt som om de var på land.

Lykke til :wink:
En hest glemmer aldri, men tilgir alt <3

Kathy
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Sandnes

Legg inn av Kathy » man aug 04, 2008 7:15 pm

Heisann!
Veldig enig med det Flashgirl har å si.
Hesten er et byttedyr. Hesten har ikke horn til å forsvare seg med slik som kveg, som også er byttedyr. Hestens forsvar er å flykte. Hans første valg er å flykte!!!

Jeg hadde samme problemet for noen år siden, og da sa min svenske ridelærer at hestens dybdesyn er dårlig fordi øynene sitter på siden av skallen. Den kan da ikke ha både dybdesyn og å kunne se nesten 360 grader rundt seg. Det å kunne se rundt seg er det viktigste når man er byttedyr.

Det kan jo være mange grunner til at enkelte hester er sånn, bla. at den har hatt en negativ opplevelse med vann eller bare ikke vandt med vann.

Mitt råd som også jeg fikk av min ridelærer er å ta deg god tid og små skritt om gangen!
Eks. i rengnvær blir det ofte store søledammer, både i paddocker og ute på tur. Bruk anledningen til å la hesten bli vant til å gå i vann. Hele poenget er å holde hesten litt uti vannet. Hvis du klarer er det fint om du får hesten til å stanse å bli stående ute i bekken/søledammen. Prøv å vær helt avlappet selv, dette er meget viktig. Gi mye oppmuntring og bare vennlig støttende fremdrift ut mot vanndammen/bekken, ikke vær streng eller hard!!! Gi mye ros for alle små forsøk til å i det hele tatt nærme seg vannet!

Dette lønner seg, det kan ta tid, men små skritt og om gangen har vist seg å lønne seg for meg. Du kan jo også gå ned til en elv/bekk bak andre hester. Det er ikke sikkert at din hest vil følge med uti første gang, men normalt vil dette hjelpe, litt etter litt.

Håper dette var råd som du også får nytte av!
Lykke til. Oppdater oss! :D
Kjærligheten er jo et lotteri, vil man vinne, må man iallfall spille.
-Alexander Kielland-

Svar