Hestehold...er jeg kvalifisert??

Hesteforum hvor du kan diskutere alt som har med hest å gjøre.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
Hinia
Fersking
Fersking
Sted: Nord

Hestehold...er jeg kvalifisert??

Legg inn av Hinia » lør okt 15, 2005 10:33 am

hei hei..jeg er en jente på 15 år, som har drevet med hester og ridning i 5 år. jeg jobber for tiden i en kjempekoselig stall, og har tenkt å fortsette med det. det jeg lurer på om noen kan hjelpe meg, er om dere tror jeg er kvalifisert til å få meg egen hest. den hesten jeg trente før er dratt, og jeg ønsker meg en ny hest å ri som ikke bare drar. jeg har ridd mange forskjellige hester, og trent dem i dressur på et lavt nivå, eller ridd på tur med dem. jeg ønsker å utvikle meg mer innenfor dressur.

høres det ut som jeg kan skaffe meg en egen hest?

Hinia

imme
Fersking
Fersking
Sted: litt over alt

Legg inn av imme » lør okt 15, 2005 11:30 am

Hvis du er med å jobber i en stall ofte og ser hvordan rutinene er der så får du jo ett godt innblikk i hvor mye arbeid det er er å ha en hest..
Du sier jo at du er interessert i å utvikle deg innen dressur å det er ett godt utgangspunkt :D
Det viktigste er at du har noen å kunne rådføre deg med etter du har fått hesten,både når det gjelder trening,foring og sjukdommer,men det er kanskje noen i den stalle hvor du er som du kan snakke med å spørre om råd etterhvert?
Jeg vil anbefale deg å kjøpe en god "læremester",altså en godt utlært hest som du faktisk har ett utbytte av å sitte å ri på og som kan ting du er interessert i å lære. Det er mye lettere å komme vidre med ridningen når du slipper å sitte å lære hesten det samme som du skal lære.
Jeg vil tro at du fint kan takle det ansvaret det er å ha en hest hvis du er innstilt på hardt arbeid.. men det viktigste er jo egentlig at du har noen som kan hjelpe deg hvis det oppstår problemer (tilogmed ryttere i verdenstoppen har til tider behov for å få litt hjelp), det er ingen skam å spørre etter råd....vi trenger alle veiledning for å komme vidre..
Lykke til hvis du skulle bestemme deg for å kjøpe deg en hest.
Du setter ingen spor der andre har trådd før deg

Lisa&Lars
Fersking
Fersking

Legg inn av Lisa&Lars » tir okt 18, 2005 7:17 pm

Du er 15? hvis jeg var deg ville jeg kanskje ventet et år til jeg begynte på vidregående og fikk se hvor mye tid det tok. utenom det er du vel sikkert kvalifisert til og kjøpe en god læremester. men syntes du bør passe på at du vet at det er folk rundt deg som kan steppe inn hvis du blir syk eller skal på ferie i og med at du ikke er eldre enn det du er. men hvis det er et godt miljø i den stallen du er ligger det jo mange muligheter her.. hvis du bestemmer deg for og kjøpe hest.. LYKKE TIL :D
Lisa&Lars

Brukeravatar
Nira&Siva
Fersking
Fersking
Sted: Horten
Kontakt:

Legg inn av Nira&Siva » man nov 28, 2005 7:20 pm

Vent noen år til du har mere erfaring, og klarer å ta hand om en egen hest...

Pluss at det koser så sinnsykt mye..
Jeg er 18 og jobber i en stall der hvor det er galopphester, og i en stall oppe i Hof..
Men har ikke egen hest selv, selv om jeg kunne fått den oppe i hof gratis..
Lenge siden det nå..
Jeg har selv erfaring på 12 år, så.. Annbefaler deg å vente litt til..

- Klarer du å passe hesten, gio den mosjon, passe på frokosten dems tidlig om morgenen, ordne i boksen, ordne i stallen..
Sko hesten, kur, dyrøege hvis hesten er syk osv..

Klarer du virkelig det ansvaret som 15-åring??

Tenk litt føre du handler..
Hilsen fra oss fire jenter: Nira, Siva , Vesla og Ida.

Brukeravatar
Nira&Siva
Fersking
Fersking
Sted: Horten
Kontakt:

Legg inn av Nira&Siva » lør des 03, 2005 3:51 pm

Når jeg tenker igjennom, så er du nok ikke kvalifisert nok..
Men bruk hode..
Vilk du at hesten skal ha det bra, då tenk litt.
Hilsen fra oss fire jenter: Nira, Siva , Vesla og Ida.

Inwe
Fersking
Fersking
Sted: Trondheim

Legg inn av Inwe » tir okt 17, 2006 2:15 am

Nira&Siva skrev:Når jeg tenker igjennom, så er du nok ikke kvalifisert nok..
Men bruk hode..
Vilk du at hesten skal ha det bra, då tenk litt.
Jeg mener hun er kvalifisert nok! Så lenge hun setter hesten foran seg selv, så skal det gå! :) Hvis noen av foreldrene og er interesserte i hest, så er det jo ingen problemer..

Dette er ikke for å rakke ned på noen, eller for å være frekk. Virker det slik, så må jeg bare beklage..

Du mener hun ikke er kvalifisert til å ha hest. Men, når en 11åring uten nvneverdig erfaring greier å ha hest alene, med foreldrene kun som skyss til og fra stallen, så skal nok en 15åring med såppass erfaring greie det! (Og den ponnien som 11åringen har: den er super! Begge greier seg fint :D)

Men igjen, det kan være lurt å prøve hest på helfor før du bestemmer deg 100% :) Slik blir det til det beste for både deg og den firbente.. ;)

Uansett, lykke til med hestene.. ;)
MVH Inwë

All you have to decide, is what to do with the time that is given to you. -Gandalf-

Ninni2
Fersking
Fersking

Legg inn av Ninni2 » lør des 16, 2006 2:35 am

Det at du i det hele tatt stiller spørsmålet; "er jeg kvalifisert" tyder på modenhet og er et pluss.
Selv fikk jeg min første hest som 13 åring, og nå har jeg passert 50. Jeg tenker tilbake på de første hesteårene mine med gru. Trodde at jeg kunne alt, men det var først den dagen jeg forstå hvor lite jeg egentlig kunne at læringsprosessen startet. Kom relativt langt innen sprangridning til slutt. Elsker hester fortsatt, men eier ingen selv lenger. Rir titt og vann på andres, mest for å hjelpe til.
Det virker på meg som om du har nok refleksjon til å forstå hva du gir deg ut på. Har jeg rett i mine antakelser - så er du klar nok til å starte den store oppgaven det er å ha hest. Lykke til!

maji
Fersking
Fersking

Legg inn av maji » lør jan 27, 2007 8:13 pm

Jeg mener du er kvalifidert nok til å ha egen hest.
jeg har selv tenkt å skaffe meg hest om non år :)
Så gå på men gjør skole arbeidet ordentlig :!:

gudlo
Fersking
Fersking
Sted: Vestlandet

Legg inn av gudlo » lør feb 03, 2007 12:23 am

jeg synes du virker absolutt kvalifisert... hadde selv bare ridd i 1 år når jeg fikk min egen hest.. og det har jo gått strålende med både meg og hesten... synes det er litt oppblåst det der med "hvor lenge du har ridd" når jeg hadde ridd i 2 år tok jeg 2 plass på dressur stevne mens de som hadde ridd i 7 år fikk nest siste og siste.. så lenge du vet hvordan du skal trene hesten, om foring, sykdommer og stell så klarer du deg fint... og så lenge interessen er på topp og du virkelig vet at du elsker hester så skulle det ikke vere noe problem... må jo selfølgelig ha penger nok til det ågså da...

lykke til:)

Mayah89
Fersking
Fersking

Legg inn av Mayah89 » ons mai 09, 2007 5:22 pm

Hei

Det skal ikke være noe problem for deg å skaffe deg en hest nå, så lenge du har har god støtte av eldre folk, som kan en del. Også viktig med støtte fra familien her også.
Hvis du er usikker, og skal kjøpe deg en hest, bør du kjøpe en litt "gammel" hest med god erfaring, som er stødig og god, som du kan lære av:)
Det er noe ved utsiden av hesten, som gjør godt på innsiden av mennesket

Ila
Fersking
Fersking

Legg inn av Ila » tor mai 10, 2007 2:28 pm

Hei! Jeg mener helt og klart at du er kvalifisert nokk.
Jeg har selv 3 veninner som har egen hest, og det går helt fint med dem, og hun ene har ridd i 2 år, hun andre også i 2 år, og han siste i 4 år.
Så ja, jeg mener det. Og de er 12 år, og ei 11. Og de får kun hjelp av foreldre med transporten. Jeg skal selv kansje kjøpe hest og, og jeg har ikke ridd i 5 år enda.
I Love Animals<3

stall nuvre
Fersking
Fersking
Sted: sauland
Kontakt:

Legg inn av stall nuvre » lør apr 12, 2008 5:38 pm

Hei.

Jeg fikk min første hest som 11åring.ikke mye erfaring men pussa og måka for hester i nærheten og var så heldig å få ri iblandt som betaling :)
Mine foreldre hadde heller ikke mest erfaring men hjalp til med å passe på att alt gikk rett for seg og att hesten fikk den behandlinga han hadde krav på. ser i ettertid at mye likevel kunne vært annerledes men det har nok med erfaring å gjøre.en plass må man begynne og du har kontakter med erfaring og åpen for å ta i mot råd og veiledning så tror jeg nok du er klar for ett steg vidre :D men kanskje mulig å ha en hest på for ei tid i begynnelsen så får du mer innblikk i hvordan hverdagen egentlig blir...LYKKE TIL
anja

stall nuvre
Fersking
Fersking
Sted: sauland
Kontakt:

Legg inn av stall nuvre » lør apr 12, 2008 5:56 pm

jaja først nå så jeg at datoen var ganske lagt tilbake i tid! hehe!
anja

Kathy
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Sandnes

Legg inn av Kathy » søn apr 13, 2008 6:42 pm

Heisann!

Er ganske enig med mange her inne.. mange gode argumenter for og imot ..

Jeg synes du bør spørre mor/far og andre voksene i stallen der du jobber om hva de synes. De kjenner deg, de vet om dine sterke og gode sider.. lytt til de, det synes jeg du bør gjøre både for degselv og hesten føre du velger å kjøpe en hest..

Og spørr deg selv, har jeg virkelig lyst på en egen hest? - eller holder det med å skaffe meg en hest på for?
Av erfaring så vet vi at gutter kommer mer og mer inn i livet, man blir myndig og kan gå ut å feste, kan kjøre bil, russetid osv.. Så tenk litt fremover i tid også :D
Kjærligheten er jo et lotteri, vil man vinne, må man iallfall spille.
-Alexander Kielland-

Kathy
Kjent fjes
Kjent fjes
Sted: Sandnes

Legg inn av Kathy » søn apr 13, 2008 6:43 pm

hahaha..
jeg også stall nuvre!!!

Men, du som lurte.. hvordan er det idag? Har du fått deg hest?
:D
Kjærligheten er jo et lotteri, vil man vinne, må man iallfall spille.
-Alexander Kielland-

Svar