hvor ofte anbefales å fore en tynn hund?

Foring og ernæring hund.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
gitte
Fersking
Fersking

hvor ofte anbefales å fore en tynn hund?

Legg inn av gitte » lør jan 14, 2006 7:43 pm

hei.
jeg lurer litt på hvor ofte det er anbefalt å fore en tynn hund med passe god matlyst?..

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » søn jan 15, 2006 10:02 am

Vi fòrer 2 ganger for dagen, men det er jo så forskjellig fra hund til hund. De går mye tur, men må de være hjemme et par dager, vil ikke den ene ha så mye mat. Vil de ikke ha, tar vi vekk maten. De får heller ikke middagsrester og jeg unngår å bytte tørrfòr så ofte. De blir bare kresne om man hele tiden skifter mat i håp om at de skal spise mer.

Å fòre opp en tynn hund er ikke alltid like lett. Man kan jo gi mange måltider for dagen, men ofte vil de ikke ha det, og de blir bare mer matlei. Jeg har brukt å tilsette vom eller smeltet, usaltet smør(animalsk fett), og da øker de vekten sakte men sikkert. Man kan også gi høyenergifòr, er noen hunder som fungerer bedre på det enn på normalfòr.

Er den normaltynn eller ser den syk ut? Skal egentlig mye til før en frisk hund blir sykelig tynn, er ofte vi eiere som bare syns de burde veie mer. Er den aktiv og ser sunn ut, kan du jo regne med at den får i seg den matmengden den har behov for. Noen hunder regulerer seg selv og spiser akkurat så mye de trenger, mens andre ikke har magemål i det hele tatt. De bare stapper i seg selv om de veier mer enn nok..
Spiser en hund store mengder mat, driter mye og ikke legger på seg, er det antakelig fòret det er noe galt med.

Er det en ung hund du har? Hender at unghunder kan være litt anorektiske en periode, så blir de bedre når de blir voksne.
Hannhunder kan også slutte å spise om det er løpetid i nærheten.

Er sikkert noen andre som har flere og bedre råd enn meg :) Håper du finner ut av det!

gitte
Fersking
Fersking

Legg inn av gitte » søn jan 15, 2006 1:14 pm

takk for svar!
dette er en ung hund,ikke eldre en 1 år vertfall.
det er en omplasseringshund,som jeg har tatt i mot fra en kennel,da eigeren aldri dukket opp etter at hunden hadde vert på fri fot en god stund,ingen som vet hvor lenge osv.. men det kan tyde på at den har løpt rundt alene en god stund,da den har sprukne poter og er svært tynn..den virker ikke sulten i det hele tatt.men ellers er hun frisk og fin,leker og springer rundt og har det virkelig morro med den andre hunden min.
eneste er at hun er vond i magen,men det kan vel komme av at hun ikke har fått den samme maten og at hun ikke har spist så mye..hun våkner midt på natten og vil ut på do,det er flytende det som kommer ut og i begynnelsen såg jeg antydning til blod,men det har blitt bedre..
ok,så da kan jeg kjøpe vom,det liker hun nok.blir de ikke løsere i magen av slikt?om hun liker det,kan jeg gi henne opp til flere ganger om dagen uten at det kan skade henne?feks 3 ganger.morgen,når jeg kommer hjem fra jobb og på kvelden etter at vi har gått hoved turen..

gitte
Fersking
Fersking

Legg inn av gitte » søn jan 15, 2006 1:51 pm

hei igjen..
jeg har et spørsmål.
jeg har netopp funnet ut at hunden (samme hunden som over) liker brød.er det dumt at hun spiser det? kan jeg feks gi henne skiver med noe på i tillegg til at hun spiser tøttforet sitt?
er det noe som kan være skadelig?
kan dette forbedre magen hennes?
håper på hurtig svar:)
noen som har noen forsalg på hva jeg kan gjøre for henne..

Brukeravatar
Lucas
Fersking
Fersking

Legg inn av Lucas » man jan 16, 2006 2:59 pm

Har du prøvd vom? det pleier å hjelpe.
Du kan vel gi brød som "noe godt" i tillegg til maten, men ikke slutt å gi henne tørrfor fordi om :)
Vet ikke om det kan forbedre magen akkurat. men ville som sagt prøvd vom en stund.
Hilsen Meg og Lucas :)

Brukeravatar
Lazita
Fersking
Fersking
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Lazita » tor jan 19, 2006 1:07 am

mine hunder får gjerne litt brød i løpet av en uke, men de har no ikke dødd av det enda.
Derimot så forer jeg dem på RC og det ler et fôr de liker veldig godt og de får god pels av det.
Om hundene ikee vil ha maten sine eller ikke spiser opp med en gang(no som sjelden skjer her i huset siden de er 4 stykker) så tar vi vekk maten og de får ikke noenting før neste måltid.
det som kan gjøres om hunden nekter å spise er å la dem sulte/gå uten mat i alt i fra 1-3 dager, for så å gi den mat igjen(og nei de lider ikke av å sulte en gang i blandt magene deres har faktisk bare godt av det), når du gjør det så kan jeg neste love deg at hunden spiser neste gang den får mat. :wink:
Det regner ikke i Bergen det er bare litt høyere luftfuktighet her ;-)
Bilde

Svar