Mat, mat og atter mat.

Foring og ernæring hund.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
Brukeravatar
Canidae
Superskravler
Superskravler

Mat, mat og atter mat.

Legg inn av Canidae » tir des 27, 2005 4:00 pm

Hundefôr

Du behøver ikke spandere dyrt fôr på hunden din. Det billige hundefôret i dagligvareforretningene er like bra, viser en undersøkelse.

På oppdrag for Forbrukerrapporten og våre nordiske søsterblader, har et dansk laboratorium og en dyrlege analysert og gransket innholdet i 14 forskjellige tørrfôrmerker som selges på det norske markedet.
Konklusjonene er krystallklare: Hundematen har gjennomgående god kvalitet. Fôret inneholder de viktigste næringsstoffene hundene trenger, og ingen av produsentene har fôr med alvorlige næringsmessige mangler.
Men det er enorme prisforskjeller. En hundeeier med en gjennomsnittshund på 20 kilo, må med det dyreste fôret ut med over 4000 kroner i året. Det billigste koster bare 1500 kroner i året.
Overrasket
Veterinær Helle Proschowsky ved den danske landbrukshøyskolen har gransket hundefôret, og hun er overrasket over at rimelig fôr stort sett inneholder det hundene trenger.
- De fleste hunder klarer seg derfor fint med de billige fôrtypene. Såfremt hunden er frisk, får den dekket sine behov med billige fôr, sier hun.
To av fôrmerkene får karakteren ”meget bra”. En av dem er norskproduserte Labb, som også er blant de aller billigste.
- En kjempeanerkjennelse for oss, sier en glad Morten Johansen, salgsansvarlig for Labb, som er Felleskjøpets eget merke.
Olivers best
Hårfint bedre totalkarakter får fôrmerket Olivers, som ble introdusert i Norge i fjor sommer, og som foreløpig bare selges på et mindre antall dyreforretninger og hundeskoler i Norge. Dette fôret er imidlertid mye dyrere enn Labb.
Alle de andre, med unntak for ”Chappi”, får karakteren ”bra”, og det er liten eller ingen forskjell på merker kjøpt i dagligvarehandel og dyreforretninger. På nest siste plass i testen kommer merket Eukanuba, som mange hundeeiere blir anbefalt å bruke av oppdrettere og veterinærer.
Resultatene av denne undersøkelsen bekrefter en analyse av 12 hundefôrtyper som forskere ved Norges veterinærhøgskole og Norges landbrukshøgskole har foretatt. Halvparten av disse fôrtypene selges i dagligvarehandelen, og halvparten i dyrebutikker og hos veterinærer.
- Resultatene viser at det er liten forskjell på næringsverdien i billig og dyrt fôr. Noen av de dyre er til og med dårligere enn de billige, konkluderes det i rapporten.
Undersøkelsen presenteres i sin helhet i Forbrukerrapporten 02/2004, som kommer 25. februar.

Brukeravatar
Cuba
Gammel traver
Gammel traver
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Cuba » tir des 27, 2005 4:46 pm

Hvordan er det disse testene foregår?

Jeg har hørt så mye nå, at jeg ikke vet hva jeg skal tro.
Jeg velger å holde meg til det fôret hunden min fungerer bra på, og det mener jeg alle bør gjøre.

Har også lest at de "billige" förene gir utslag på nyrer og andre indre organer, som fører til at hunden blir syk innvendig uten at man kan merke noe til det på utsiden.

Hva er din mening til disse studiene?

Brukeravatar
Canidae
Superskravler
Superskravler

mat

Legg inn av Canidae » ons des 28, 2005 3:18 am

Testene blir gjort i laboratorium og sannhetsgehalten i slike testene er meget høy. Dette er bestilt av en uavhengig aktør, forbrukerrådet, og testene er utført av kvalifisert personell inkl. en veterinær.
Innholdet i hvert fôrmerke blir analysert og det er standarder for hvor mye det skal innholde av forskjellige næringsemner for at det skal være ett godt eller meget godt fôr. Vi vet også hva en hund ( eller et menneske) trenger av forskjellige stoffer for å fungere best mulig. Når noen blir overrasket over resultatene i slike tester er det mest fordi vi tror på det menigmann sier om sitt favoritt fôr. Om jeg forhandlet et fôr ville jeg sagt at det var det beste - selvfølgelig - det betyr ikke at det er det. Slike tester er ofte veldig avslørende og som du ser så ligger eukanuba på nest siste plass. Eukanuba er sikkert ikke enige, men kan de motbevise det ved en uavhengig test.
Forbrukerrådet er til for alle, det skal søke å finne en sannhet om et produkt. De har også ressurser til å sette i gang slike tester slik at vi kan nyte godt av resultatene. Forbrukerrådet har ingen profitt av resultatene. Om det var så enkelt at alle kunne lage sitt eget fôr å kalle det for "det beste fôr i verden" ville vi blitt lurt mange ganger.
Om man velger å ikke tro på det som blir forsket på så er det opp til hver enkelt. Men man bør være klar over at hver fôr produsent vil hevde at nettopp deres fôr er det beste.
Dette er tørrfôr, det beste for hunden er ikke tørrfôr, men våtfôr. bla. innvoller som er det første en ulv går løs på når den har nedlagt et byttedyr, her finnes halvfordøyd mat som ulv kan nyttiggjøre seg av.

Som det også fremgår av teksten så er dette nesten de samme resultatene som Norges veterinærhøgskole og Norges landbrukshøgskole har kommet frem til, altså kan man si at de konkluderer med sine funn. Og funnene fremgår av teksten.

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » ons des 28, 2005 9:42 am

Slik jeg ser det, er det ikke prisen som avgjør hva hunden fungerer best på, og heller ikke hva tester viser eller hva som står i innholdfortegnelsen bak på sekken, eller hva naboens hund syns er bra mat.

Alt kommer ene og alene an på hva akkurat din hund tåler, og etter å ha testet ut ulike fòrmerker, endte vi opp på lavallergenmat til over 60 kroner kiloen. Dyrt, ja, men for den ene av våre hunder er det dyrt som virker best.
Billigmat som Labb hadde han klødd seg fordervet av, men jeg har ingen anelse om hva det er han ikke tåler. Energiinnholdet, andelen proteiner, fett, vitaminer og diverse er sikkert helt greit i Labb og andre merker, men det funker ikke likevel. Har fòret flere hunder på Labb, og det går enorme mengder av det, og de skiter like store mengder. Hvorfor gjør de det? Inneholder enkelte merker for mye fyllstoffer som en hund ikke kan nyttiggjøre seg? Noen hunder fungerer på det, bevares, og noen fungerer ikke på dyrt fòr en gang. De må ha hjemmelaget mat.

Er det så at fòrmerkene kanskje har ingredienser av dårlig kvalitet? Sier alle undersøkelsene noe om nøyaktig hvilken type kjøtt, fett og korn det er i det og hvilken kvalitet det har? Nei, det gjør de sjelden eller aldri.

''Næringsverdi'', hva betyr det? Er ''næringsverdien'' 100% tilgjengelig for en hund, eller ser det bare pent ut på papiret?

Brukeravatar
Canidae
Superskravler
Superskravler

re

Legg inn av Canidae » ons des 28, 2005 4:05 pm

Om man ikke ønsker å stole på forskningen som Norges veterinærhøgskole og Norges landbrukshøgskolen, å nå sist forbrukerrådet, gjør er det opp til hver enkelt.
Det forandrer ikke de funn som er gjort av ikke profiterende uavhengige instanser. Funnene ligger der svart på hvitt. Ingen av fôrene hadde alvorlige næringsbrister ei heller labb som kom meget godt ut.
Om man har hunder som lider av "noe" blir det en anbefaling helst fra en veterinær om en adekvat behandling kanskje også et annet fôrmerke. Men som det fremgår av testen så kan alle friske hunder bruke "billigmerkene". Jeg driver selv med redningshund og mye skigåing på vinteren og hardtrening på sommeren og har brukt både billige og dyre merker, og jeg ønsker å vite fordi jeg ikke automatisk "kjøper" det en fôr forhandler sier er bra, her ligger det for mye økonomiske motiver bak og som det gang på gang blir bekreftet gjennom vitenskapelige tester - dyrt er ikke nødvendigvis best. Og her er det nok dessverre viktig å skille bestilte tester fra fôrprodusenter og bestilte tester fra uavhengige instanser som veterinærhøgskolen eller landbrukshøgskolen eller forbrukerrådet.

For mitt vedkomne anser jeg akkurat denne diskusjonen for over, svarene ligger i teksten i dokumentet fra forbrukerrådet. For flere detaljer anbefaler jeg at dere tar kontakt med; Norges landbrukshøgskolen, Norges veterinærhøgskolen eller forbrukerrådet. Jeg stiller meg helt på linje med denne testen om noen lurte på hva jeg mener.

Sola
Fersking
Fersking
Sted: Stange

Legg inn av Sola » man jan 09, 2006 1:12 am

Denne diskusjonen vil aldri ta slutt siden ingen hunder er like. Har en hund med allergi. De fleste fòrmerker mener at de har et slag som hunden min teoretisk sett ikke skal reagere på. Men den gang ei! Han må få hjemmelaget mat og kosttilskudd i tillegg. Den andre hunden min av samme rase på samme alder kan spise hva som helst!
Det går nok ann å stole på undersøkelser på innhold, men ikke "virkemåte"! Ingen er like! Enig med TC

bamse
Fersking
Fersking
Sted: haugesund

Legg inn av bamse » man jan 09, 2006 7:44 pm

Labb har for min del vist seg å ikke være bra for mine hunder.
behandle dyr med respekt

Brukeravatar
Lucas
Fersking
Fersking

Legg inn av Lucas » man jan 09, 2006 10:10 pm

bamse skrev:Labb har for min del vist seg å ikke være bra for mine hunder.
Men igjen bra nok for mine :wink: Men skifta til Royal canin etter en sekk med LABB og veldig fort ble pelsen myye finere, og alt med seg. men igjen har hørt om hunder som ikke funker på Royal men LABB igjen. Veldig individ avhengig. :)
Hilsen Meg og Lucas :)

kaninaa2
Fersking
Fersking

Re: Mat, mat og atter mat.

Legg inn av kaninaa2 » tor des 31, 2009 3:58 pm

jeg tror det er mest bønder som har dette foret siden hunden kanskjefordi de lever på en annen måte enn kanskje andre.
vi bor på gård og vi brukte Labb og det fungerte så ogsi bra.
Vi hadde prøvd spesific, labb og pedigree husker ikke flere.

Svar