Ikke begrensninger for matinntak!

Foring og ernæring hund.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Ikke begrensninger for matinntak!

Legg inn av lille pote » tir jun 24, 2008 8:37 pm

Chloe er veldig matglad,faktisk har henne en helt annen holdning til mat enn japaneren min. Har nok med hennes tidligere historie å gjøre,fordi henne høgger innpå maten på 1-2-3 for å sikkre seg mat. Hun har ikke vært vandt med mat til faste tider å henne er vandt med å slåss om maten.

Hun er veldig slik at henne skal hive i seg sitt å så gå over på charmy sitt. Charmy er jo ikke akkuratt vandt med en konkurent når det gjelder mat så jeg må alltid stå å passe på mens de fôres så jeg passer på det ikke blir glefsing på hverandre. (Iallefall i startsperioden)

Når jeg har målt opp V&H til dem begge tar jeg selvfølgelig mindre porsjon til Chloe,fordi henne er mye mindre å har mindre mage. Men virker som henne ikke er mett,fordi henne smaker ikke så mye på maten enn å bare svelge den til seg i ett jafs. Men jeg tror nok rett å slett henne ikke har egen begrensning for hvor mye henne har plass til. Derfor enda viktigere jeg har litt kontroll på dette.

Er litt småredd for å overfore henne,da henne er liten å ikke plass til mye. Men henne viser meg helt klart henne er mere sulten. Ikke lett dette her.. Men jeg følger bare måletabell i forhold til hundens vekt.

Jeg tror nok at henne etterhvert vil se at mat vil det alltid komme,å henne ikke trenger å sluke den på en slik måte. Fordi henne får jo mat til faste tider hver eneste dag. Men dette er vanesak,hun er jo ikke vandt med dette enda så det vil nok komme etterhvert.
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » tir jun 24, 2008 9:11 pm

Sånn er det her også. Mine er vant til konkurranse, selv om den ene ikke får lov å stjele mat fra den andre mens de spiser. Er de flere, virker det som de har lettere for å bli slukere :) Passer hunder som er vant til å bo alene, og de er helt anderledes. De tar noen munnfuller og bare går sin vei, så kommer de tilbake etter en stund og skal ha resten. Mine vet at sånt ikke funker. Forlater de skåla, blir maten borte, og dessuten må de skynde seg så de kan sjekke hvor langt de andre er kommet. Plutselig ligger det en smule der som bare venter på et gap å falle nedi. Er det en av de som ikke vil spise, ja da er hun/han uvel!

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » tir jun 24, 2008 9:17 pm

Ja da er det ikke bare meg det er slik hjemme hos. Hadde håpet på at det kanskej stabiliserte seg etterhvert,da henne kan se det er massevis av mat. Men er nok rett i det du sier at det er konkurrangse med flere hunder i matveien... Det viktigste er jo i grunnen at de får i seg mat. :D

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » ons jun 25, 2008 2:55 pm

Du kan ha maten i en sånn antisøle-vannskål med lokk. Når lokket er på bruker de lengre tid på å spise, og de ser ikke like sultne ut som etter en lynrask jafs :) Virket godt på en av mine tidligere hunder, til hun en vakker dag prøvde å spise lokket også...

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » ons jun 25, 2008 8:10 pm

Antisøle vannskål med lokk,hørtes smart ut. Men aldri sett det før,hvor får man tak i det mon tro? Ja hadde jo ikke vært noe særlig om hun hadde etet hele lokket :shock: Men dem blir jo så ivrige ved mattid atte,kanskje dem rett å slett høyyger tak i aalt som er rundt matplassen...

Svar