Kålrot!

Foring og ernæring hund.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Kålrot!

Legg inn av lille pote » lør feb 23, 2008 4:17 pm

Jeg har ofte kålrot å knaske på som kveldssnacks. Klarte å miset en bit på bakken og hunden min løp fram til det og knasket i vei. Etter dette har henne blitt helt yr av glede hver gang jeg spiser kålrot. Noe fikk meg til å tenke at kanskje dette ikke er så bra for hunden.. derfor vil jeg spørre noen om hva de vet... Slik at jeg vet om det er skadelig for henne at henne ikke får noe mer i fremtiden...
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » lør feb 23, 2008 4:43 pm

Kålrot går helt fint, det. Pleier å hakke opp i biter og kaste ut i hagen. Da holder de på lenge med å lete. De er mer glade i kålrot enn i gulrøtter. Pleier kjøpe med en ekstra stor en når jeg er på butikken, som de kan få kose seg med :) Hunder kan spise det meste av grønsaker, men noen mener at brokkoli ikke er bra i mengder, samt vanlig løk. Hodekål bør man sikkert også begrense.

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » lør feb 23, 2008 4:50 pm

Kjempeflott å høre. Henne er jo så innerlig glad i det derfor ville jeg med sikkerhet forhøre meg om det gikk ann å ete. Henne går helt bananas hver gang jeg henter en bit,så har jeg ikke hjerte til å ikke la henne få smake litt. :) Hun er veldig glad i det meste av grønnsaker. Brokkoli og gulrøtter har jeg gitt henne endel. Ser ut til at henne koser seg med noe annet enn det vanelige foret som sidesnacks. :)

Rakid
Gammel traver
Gammel traver
Sted: Gan i Fet
Kontakt:

gr.saker

Legg inn av Rakid » tor feb 28, 2008 7:40 pm

lille pote skrev:Kjempeflott å høre. Henne er jo så innerlig glad i det derfor ville jeg med sikkerhet forhøre meg om det gikk ann å ete. Henne går helt bananas hver gang jeg henter en bit,så har jeg ikke hjerte til å ikke la henne få smake litt. :) Hun er veldig glad i det meste av grønnsaker. Brokkoli og gulrøtter har jeg gitt henne endel. Ser ut til at henne koser seg med noe annet enn det vanelige foret som sidesnacks. :)
Hei

Når det gjelder kålrot, gulerøtter o.l. skal dette helst kokes litt møre, det ble meg fortalt av en veterinær at rå grønnsaker kan være noe tøft for magen, kommer som regel ut ufordøyd, men om gr.sakene kokes litt møre er det letter å fordøye, det går heller ikke tverss gjenom, noe blir nyttegjort, men vær obs. på gullerøtter til dere som har hvite pelser, kan gi et brun/gult skjær i den hvite pelsen dette igjen for i gulerøtter er det karoten som gir farge,
Ingen vet hva dagen bringer før solen er gått ned
Ragnhild Kilde

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » tor feb 28, 2008 11:39 pm

Hei rakid. Takk for tipset angående det med pelsen og gullerøtter. Dette var jeg slettes ikke klar over. Har gitt henne gullerøtter de gangene jeg har hatt det til middag da har jeg gitt henne det som ble til overs. Jeg skal da kutte ned på dette da jeg ikke har noe særlig ønsker om at hennes hvite pels skal bli missfarget eller få gulaktig skjær.

Svar