Når skal jeg bytte fôr?

Foring og ernæring hund.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
Brukeravatar
abmchek
Vært her en stund
Vært her en stund
Sted: Tromsø

Når skal jeg bytte fôr?

Legg inn av abmchek » søn jan 20, 2008 2:41 pm

Hei :)

min hund er nå 8 mnd, og da bruker vi valpefôr.
så jeg lurer på når jeg skal bytte til "voksenfôr"?
går man da etter alderen eller vekten?

håper på svar. :D
Mvh. Katharina, Kenzo & Topper.

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Legg inn av lille pote » søn jan 20, 2008 10:02 pm

Valper skal ha valpefor til de er iallefall 6 mnder. (iallefall slik jeg gjorde med min) Så skal man etterhvert redusere antall ganger man mater om dagen. Om man ønsker å skrifte til annet for så skal man gjøre det gradvis. Blande nytt og gammelt for sammen. Putte mer og mere av det nye og mindre og mindre av det gamle over en liten periode. Slik at magen til hunden tilvenner seg det nye. :)
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
abmchek
Vært her en stund
Vært her en stund
Sted: Tromsø

Legg inn av abmchek » søn jan 20, 2008 11:55 pm

lille pote skrev:Valper skal ha valpefor til de er iallefall 6 mnder. (iallefall slik jeg gjorde med min) Så skal man etterhvert redusere antall ganger man mater om dagen. Om man ønsker å skrifte til annet for så skal man gjøre det gradvis. Blande nytt og gammelt for sammen. Putte mer og mere av det nye og mindre og mindre av det gamle over en liten periode. Slik at magen til hunden tilvenner seg det nye. :)
vi fikk en mappe der det står litt av hvert av oppdretteren til kenzo. der står det hvordan vi skal gjøre det når vi bytter fôr. :) men siden han er 8 mnd (9 mnd på onsdag) skal vi bytte fôr?
hvor gammel var din hund når du sluttet å bløte opp maten?
Mvh. Katharina, Kenzo & Topper.

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Legg inn av lille pote » man jan 21, 2008 12:04 am

abmchek skrev:
lille pote skrev:Valper skal ha valpefor til de er iallefall 6 mnder. (iallefall slik jeg gjorde med min) Så skal man etterhvert redusere antall ganger man mater om dagen. Om man ønsker å skrifte til annet for så skal man gjøre det gradvis. Blande nytt og gammelt for sammen. Putte mer og mere av det nye og mindre og mindre av det gamle over en liten periode. Slik at magen til hunden tilvenner seg det nye. :)
vi fikk en mappe der det står litt av hvert av oppdretteren til kenzo. der står det hvordan vi skal gjøre det når vi bytter fôr. :) men siden han er 8 mnd (9 mnd på onsdag) skal vi bytte fôr?
hvor gammel var din hund når du sluttet å bløte opp maten?
Jeg har aldri bløtet opp maten da hun var valp,fordi da jeg fikk henne av oppdretter så spiste henne tørrforet sitt og var ganske glad i det. Så oppdretter så ikke noe poeng i å måtte vanne opp foret. Men jeg har nå en hund på 1 år og det hender jeg bruker apetittvekker på tørrforet med litt lunkent vann over. Men det er sjelden,bare for å varierer litt.. Vel kommer jo litt ann på rase på hunden,men jeg har japansk spisshund og raser vokser til i forskjellige stadier. Ikke at jeg har så mye peiling på alle raser,men begge de hundene jeg har hatt har oppdretterne sagt 6 mndr til meg,også hos vetrinæren sa de det med at jeg skulle forandre kost fra 6 mndr. Men det som er rett for min hund trenger nødvendigvis ikke være rett for din.
Life widought animals,are not a life at all...

Rakid
Gammel traver
Gammel traver
Sted: Gan i Fet
Kontakt:

Re: Når skal jeg bytte fôr?

Legg inn av Rakid » man jan 21, 2008 11:15 am

abmchek skrev:Hei :)

min hund er nå 8 mnd, og da bruker vi valpefôr.
så jeg lurer på når jeg skal bytte til "voksenfôr"?
går man da etter alderen eller vekten?

håper på svar. :D
Hei

Jeg gir mine hunder valpefòr til dem er 7-8 mnd. da går jeg over til juniorfòr, bruker det til dem er ca. 14.15 mnd går da over til adultfòr,
går aldri etter vekten men etter alder.
Bløter ikke opp fòret, når en valp har fått tenner får dem tørrfòret tørr, det skal dem ha.
Ingen vet hva dagen bringer før solen er gått ned
Ragnhild Kilde

Tidymor
Fersking
Fersking
Sted: Oslo

Legg inn av Tidymor » ons mai 14, 2008 1:38 pm

husk at det er forskjell på når man skal gå over fra valp til voksen for etter hvor stor rasen er. muindre hunder blir fortere voksne og skal derfor bytte raskere til voksenfor enn større hunder. store raser som grand danois, leonberger og sankt bernhard bruker opptilett og et halvt år på å bli utvokst og skal derfor ha juniorfor mye lenger enn en liten hund

Svar