Kjøtt til hunden din.

Foring og ernæring hund.

Moderatorer: lille pote, TC

Svar
Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler
Sted: Drammen

Kjøtt til hunden din.

Legg inn av lille pote » søn sep 09, 2007 10:01 am

Jeg har hørt litt om at kjøtt skal være bra for hunder å tillføye måltidet. Jeg har bla. brukt pølse og kylling,noe som Charmy er veldig glad i. Er det annet type kjøtt som annbefales og som er godt for kosten? Jeg har hørt kokt lever skal være bra,men kan gi diare over større inntak. Har brukt dette som belønning under trening men ikke foret under foringstid.
Life widought animals,are not a life at all...

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » søn sep 09, 2007 12:51 pm

Pølser inneholder salt og krydder, om det er vanlige pølser du mener? Lever er ok i små mengder, men de kan gi diare som du nevner. Lever inneholder også mye fettløselige vitaminer, og især lammelever, noe som betyr at man bør begrense inntaket.
Ellers kan gu gi det meste av kjøtt, og det beste er å gi rått. På dyrebutikken får du kjøpt frossent oksekjøtt eller frossen vom. Det er bra mat for de fleste hunder, men vom i store mengder kan også gi diare. Rå kylling er bra, men en sjelden gang kan det inneholde campylobacterbakterier slik at hunden blir syk. Å fryse det først er greit. Hunder kan spise råe kyllingbein, men aldri kokte eller stekte. Høner har stivere ben enn unge fugler. Rå kalkun, men kanskje fjerne skinn og fett om hunden er fet eller sensitiv for fet mat. Svinekjøtt er mest tungtfordøyelig av alt, men jeg gir det likevel. Nå er det jakttid, og du kan avtale med elgjegere om å få store bein. Noen har kaninkjøtt for salg, og det er veldig bra mat.

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » søn sep 09, 2007 1:37 pm

TC skrev:Pølser inneholder salt og krydder, om det er vanlige pølser du mener? Lever er ok i små mengder, men de kan gi diare som du nevner. Lever inneholder også mye fettløselige vitaminer, og især lammelever, noe som betyr at man bør begrense inntaket.
Ellers kan gu gi det meste av kjøtt, og det beste er å gi rått. På dyrebutikken får du kjøpt frossent oksekjøtt eller frossen vom. Det er bra mat for de fleste hunder, men vom i store mengder kan også gi diare. Rå kylling er bra, men en sjelden gang kan det inneholde campylobacterbakterier slik at hunden blir syk. Å fryse det først er greit. Hunder kan spise råe kyllingbein, men aldri kokte eller stekte. Høner har stivere ben enn unge fugler. Rå kalkun, men kanskje fjerne skinn og fett om hunden er fet eller sensitiv for fet mat. Svinekjøtt er mest tungtfordøyelig av alt, men jeg gir det likevel. Nå er det jakttid, og du kan avtale med elgjegere om å få store bein. Noen har kaninkjøtt for salg, og det er veldig bra mat.

Jeg har pleid å bruke kalkun eller røkte pølser,ikke i grillpølse form men sånne tykke pølser, Hakket dem opp i små biter. Da jeg var på valpekurs annbefalte kursleder dette. jeg skal prøve ut noen av de tipsene du kom med :)

Brukeravatar
TC
Superskravler
Superskravler

Legg inn av TC » søn sep 09, 2007 1:42 pm

Tror det må gå an å bruke kyllingkjøttdeig og trykke ut små knapper på ei stekeplate. Så tørrsteker du på 200 grader eller så. Har aldri prøvd, men det høres ut som det må gå an. Jeg har pleid å kjøpe okseblod, blande i vom og grovmel, trykke deigen flat på bakepapir og steke i en time eller så. Hundene elsker det 8)

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » søn sep 09, 2007 4:35 pm

Er notert,skal teste ut! ganske sikker på at det vil falle i smak! :)

Brukeravatar
Lazita
Fersking
Fersking
Sted: Bergen
Kontakt:

Legg inn av Lazita » fre sep 14, 2007 9:20 pm

lille pote skrev:
TC skrev:Pølser inneholder salt og krydder, om det er vanlige pølser du mener? Lever er ok i små mengder, men de kan gi diare som du nevner. Lever inneholder også mye fettløselige vitaminer, og især lammelever, noe som betyr at man bør begrense inntaket.

Jeg har pleid å bruke kalkun eller røkte pølser,ikke i grillpølse form men sånne tykke pølser, Hakket dem opp i små biter. Da jeg var på valpekurs annbefalte kursleder dette. jeg skal prøve ut noen av de tipsene du kom med :)

hmm røkte pølser er jo salt da, men hvis hunden ikke blir dårlig i magen av dem så er jo det greit.

Vi kjøper gjerne høner og deler opp til hundene som de får sånn innimellom(rå ukrydtret altså).
kotteletter(rå) og gjerne litt vom som de selger i dyrebutikker, det har de veldig godt av. :wink:
Det regner ikke i Bergen det er bare litt høyere luftfuktighet her ;-)
Bilde

Brukeravatar
lille pote
Superskravler
Superskravler

Legg inn av lille pote » fre sep 14, 2007 9:24 pm

Hun har ikek reagert noe på de pølsene jeg har gitt til henne iallefall :) Det var hun jeg var på valpekurs hos som annbefalte alle som var på kurset det.. så etter dette har jeg gitt henne det i ny og ned og det har funket fint for oss. :)

Rakid
Gammel traver
Gammel traver
Sted: Gan i Fet
Kontakt:

krydret og saltet met

Legg inn av Rakid » lør des 01, 2007 11:04 pm

Krydret og saltet mat er ikke bra for hunden, om ikke hunden reagerer på dette med en gang, men hva på sikt? nei, jeg vil ikke gi mine hunder saltet og krydret mat, mine får vanlig tørrfòr, jeg gir gjerne litt kokte grønnsaker blandet i fòret. Kjøttet du får kjøpt i dyrebutikkene er vel og bra men jeg vil ikke gi dem det rått, jeg gir overhode ikke mine hunder noen form for rått kjøtt, jeg koker det først, kraften fra det kokte kjøttet gir jeg i tørrfòret, ikke så veldig mye, til mine bichoner gir jeg en spiseskje med kraft.
Bein av fugel skal ikke en hund ha, heller ikke kotlettbein kokt eller rått.
Vi skal være klar over at bein kan sette seg fast i tarmene og magesekken. Bein kan også sette seg fast i halsen.
Hvorfor skal en hund ha bein-beinrester????
Om det har noe med at den skal ha noe å tygge på finnes det veldig mye annet å få kjøpt som en hund kan tygge på uten at den risikerer å bli skadet.
Men husk at tørrfòret må være basisfòret.
Ingen vet hva dagen bringer før solen er gått ned
Ragnhild Kilde

Tidymor
Fersking
Fersking
Sted: Oslo

Legg inn av Tidymor » ons mai 14, 2008 1:14 pm

Hvorfor vil du koke kjøttet før hunden får det? er da ingenting som tyder på at hundemagen er bedre tilpasset kokt enn rått kjøtt?
hadde jeg hatt tid og ork til å bruke så mye tid på foret til hunden min hadde han fått kun rått kjøtt MED bein i, med RÅ grønnsaker og alltid hvitløk. tørrfor bruker jeg ene og alene fordi jeg ikke gidder å bruke en halvtime hver dag på tilberede hundemat. da blir tørrfor et mye enklere substitutt. ellers er også frossenforet fra vom- og hundemat et strålende for, om enn noe dyrere enn tørrforet.
og til dere som argumenterer for at det er helt greit å fore hunder på rester fra våre måltider fordi hunder før i tiden synes å fungere bra på dette, tenk på pelsen, tennene og avføringsmengdene hunder før i tiden også hadde, si hva dere vil om estetikk, men jeg liker at hunden min røyter minst mulig, har sunne tenner og glansfull pels. og jeg er også glad for å kunne plukke opp etter ham 2-3 ganger om dagen fremfor 6-7...

eesse
Fersking
Fersking
Sted: Steinkjer

Re: krydret og saltet met

Legg inn av eesse » tir sep 25, 2012 3:15 am

Rakid skrev:Krydret og saltet mat er ikke bra for hunden, om ikke hunden reagerer på dette med en gang, men hva på sikt? nei, jeg vil ikke gi mine hunder saltet og krydret mat, mine får vanlig tørrfòr, jeg gir gjerne litt kokte grønnsaker blandet i fòret. Kjøttet du får kjøpt i dyrebutikkene er vel og bra men jeg vil ikke gi dem det rått, jeg gir overhode ikke mine hunder noen form for rått kjøtt, jeg koker det først, kraften fra det kokte kjøttet gir jeg i tørrfòret, ikke så veldig mye, til mine bichoner gir jeg en spiseskje med kraft.
Bein av fugel skal ikke en hund ha, heller ikke kotlettbein kokt eller rått.
Vi skal være klar over at bein kan sette seg fast i tarmene og magesekken. Bein kan også sette seg fast i halsen.
Hvorfor skal en hund ha bein-beinrester????
Om det har noe med at den skal ha noe å tygge på finnes det veldig mye annet å få kjøpt som en hund kan tygge på uten at den risikerer å bli skadet.
Men husk at tørrfòret må være basisfòret.
Tørrforet ikke være basisforet! Det er det som er det enkleste, ja, men hunden kan i hovedsak spise akkurat det samme som oss mennesker med noen unntak. Og det som vi mennesker ikke har godt av, ja det har ikke hunden godt av heller (tenker på godteri, salt osv). Så lenge en vet hva hunden trenger, så er det ikke nødvendig å bruke tørrfor.
Men for all del så kan man gi hunden tørrfor, sier bare at det finnes alternativer : )
Hilsen Elisabet, Iris og Ive

Svar